5.1.09

Kroppsfixering

Det här med kroppsfixering börjar bli större och större, i alla fall vad jag har märkt. Var och varannan människa jag pratar med är inte nöjd med sin kropp. För stor rumpa, för små tuttar och celluliter hit och dit, det finns mycket som inte duger. Jag vet ju inte om det är något som har ökat på senare tid, eller om det alltid varit så, men jag tycker i alla fall att det är fruktansvärt fel.

Jag har länge försökt intalat mig själv att det inte är en sådan stor grej, att de flesta killar inte tycker det är något fel på lite halvknubbiga eller tjocka tjejer, men jag måste tyvärr säga att jag börjar tvivla. Klart finns det undantag, men jag vet dessvärre fler som föredrar smala tjejer framför de andra. Jag har dessutom märkt på mig själv att jag blivit mer fixerad av min kropp och får ångest av vad jag äter, vilket skrämmer mig eftersom jag aldrig haft en tanke på kalorier eller träning förrutom det som jag gjort för skojs skull. Jag har kunnat äta vad jag vill och hur mycket jag vill, utan att lägga en minsta tanke på min vikt.

Satt till exempel i soffan på en rast i skolan. Minns inte när det var, och jag tänker inte heller nämna några namn, men en inte speciellt nära killkompis satt brevid mig och la en kommentar till mig när en tjej gick förbi. Tjejen är väldigt snygg, faktiskt. Hon har ett jättefint ansikte och har en helt normal kropp. Inte direkt smal, men absolut inte tjock. Hon hade på sig ett linne som gjorde att man såg en liten, liten utbuktning på magen. "Hon är ju värsta tjock!", sa han till mig. Jag såg på en gång att han verkligen menade det.

Det hände även på mattelektionen, då vi jämförde en tjejs kropp i klassen med en barbiedocka. Skillnaden visade sig vara oerhört sjukt stor, med en obefintlig midja och groteska tuttar. Hon vi jämförde dockan med är riktigt smal dessutom, speciellt hennes midja som verkligen går in, sådär som man kanske föreställer sig en snygg kropp. Kommentaren som då brast ut i klassrummet från en kille var: "Men vadå, hon är ju inte speciellt smal!?". Jag blir så sur, måste man ha en helt perfekt figur för att bli accepterad? Finns det inte annat som borde gå i första hand?

Förlåt för ett långt inlägg, men jag borde väl inte vara ensam om att reagera på sånt här.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sv: Joo visst, vi kan hitta på något. Jag och Eddie skulle vara imorgon och ha våran filmkväll men ni kan säkert vara med och narra filmen lika bra som vi. Kan höra med Eddie hur hon tycker! :)

(då är vi på dagen också i såna fall!)

Anonym sa...

Jag heller helt med dig, man klarar inte av att jämnföras med ett ideal som inte är rimligt. Jag har också försökt intala mig att det killar inte tycker det spelar nån roll- men jag tror jag har helt fel.

Anonym sa...

Skolan är bra fast det beror lite på vad du vill läsa. Om du vill läsa media på kunskapsgymnasiet globen så är det inte så himla bra, iallafall inte om du väljer foto. Arbetssättet tycker jag är bra iallafall, man kan själv välja när man ska göra saker osv. Det är mest arbeten man har, inte så många prov. Det som är tråkigt med att inte vara i skolan så ofta är att klassen känns ganska uppdelad och liten, inte samma sammanhållning som i andra skolor.

svarar på frågor om du undrar något :p

Anonym sa...

words anna! det är helt sjukt, detta skönhetsideal idag.. puss, hörs vi snart?

Anonym sa...

jag diggar det här, iaf. även om jag själv känner igen mig i allt som skrivs så måste jag imorgon säga, - jag är snygg. :D inte tjock eller ful eller vad som helst
puss på dig, för att du är den du är <3