21.1.09

21/1

Det var en händelserik natt på Ringvägen idag. Grannens bil slukades i stora orangea lågor som följdes tätt av ett svart rökmoln som svävade uppåt och uppåt tills det täckte månens sken likt ett tjockt täcke. Tillsammans med elden och gatlyktorna var skenet det enda som gav den minsta tillstymmelse av ljus i den annars totalt bäcksvarta natten. Ett flertal sirener från polis- och brandbilar hördes ett par kvarter bort och snart var vägen blockerad av brandmän bärandes stora slangar vars munstycken liknade gigantiska duschar som sprutade ut flera hundra liter vatten i minuten. Snart var varje liten glödande plåtbit släckt, och kvar var endast den långsamt stigande röken som nu var det enda beviset på att allt detta någonsin hänt. Mörkret slöts sig åter igen över gatan och månen skymtade fram igen för att ge en lugnande känsla i magen som menade att faran nu är över.

Det kunde ha varit så i alla fall. Det fanns en del sanning i det hela, för det brann faktiskt i grannens bil i natt och visst var det brandbilar här. Men exakt hur det såg ut kan jag tyvärr inte yttra mig om då jag befann mig under täcket i min säng och drömde sött och stillsammt. Först klockan sju när jag vaknade fick jag reda på detta, och det jag precis beskrivit var ungefär så det utspelades i mitt huvud under morgonen.

Inga kommentarer: